De 120 dagen van Sodom werd door Markies De Sade in 1785 geschreven en gaat over rijke heren die in een kasteel hun sadistische lusten botvieren op een groep jongeren. In de film uit 1975 verplaatste Pasolini de gebeurtenissen naar het Italiaanse Salò, de hoofdstad van Mussolini’s fascistische regime. De vleselijke wreedheden in De Sades woorden worden expliciet zichtbaar in Pasolini’s beelden.
In de voorstelling van Milo Rau ondervragen professionele acteurs hun collega’s van Theater Stap. Er wordt gepraat over de onderwerpen uit de film en sommige scènes worden nagespeeld. Niet zozeer met de bedoeling om wreedheid en geweld aan de kaak te stellen, maar om de dieperliggende mechanismen ervan bloot te leggen. Wat beschouwen we als normaal en wie bepaalt dat? Wat mag in onze samenleving zichtbaar zijn en waarvoor sluiten we liever de ogen? En wat doen we met mensen – of ongeboren kinderen – die van de norm afwijken?
Milo Rau bewijst dat theater niet losgezongen hoeft te zijn van de samenleving. Dat het geen hobby is, maar een noodzakelijke bijdrage aan politiek, cultuur en maatschappij. Een plek om waargebeurde verhalen te vertellen die onze samenleving hebben vormgegeven. Handelsmerk van Rau: zijn ‘re-enactments’, theatrale reconstructies van historische gebeurtenissen, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, vaak gespeeld door direct betrokkenen.
In 'De laatste generatie, of de 120 dagen van Sodom' onderzoekt Rau hoe hij geweld op de scène kan verbeelden. Niet voor gevoelige kijkers dus.
speellijst
-
Luik, théâtre de Liègepremière
-
Luik, théâtre de Liège
-
Luik, théâtre de Liège
-
Luik, théâtre de Liège
-
Luik, théâtre de Liège
-
Turnhout, de Warande
-
Gent, NTGent
-
Gent, NTGent
-
Brussel, théâtre national
-
Brussel, théâtre national
-
Brussel, théâtre national
credits
met
Jacqueline Bollen, Koen De Sutter, Liesbeth De Hertogh, Ann Dockx, Robert Hunger-Bühler, Hazina Kenis, Els Laenen, Tanne Lemmens, Luc Loots, Olga Mouak, Leen Teunkens, Bram Vaneeckhaute, Gert Wellens, Gitte Wens
tekst & regie
Milo Rau & ensemble
artistieke directie theater stap
Marc Bryssinck, Ingrid Van Den Bergh
coaching
Bart Van Gyseghem
regieassistent
Manon Pfrunder
scenografie & kostuums
Anton Lukas
dramaturgie
Dr. Stefan Bläske, Joline Vermeulen
research en medewerking dramaturgie
Kaatje De Geest
technisch leider
Yannik Fontaine
camera
Coralie Denooz
videotechniek
Gwen Laroche
geluidstechniek
Jérôme Mylonas
lichttechniek
Renaud Minet
algemene techniek
Gilles Maréchal
aanpassing van decors en kostuums
Ateliers du Théâtre de Liège
productie
Théâtre de Liège, DC&J Création
coproductie
Theater Stap, NTGent
in de pers
Why Isn't American Theatre Like This?
the Atlantic
2024
Een uitgebreid interview met Milo Rau over zijn werk en stukken o.a. de laatste generatie.
Obscene offerande van de Ander
Pzazz
2023
Straffe stoot, deze voorstelling! - recensie van Wouter Hillaert
een hellevaart en een pamflet
E-tcetera
2023
recensie door Johan Thielemans
Milo Rau fait jouer Sade et Pasolini à des acteurs et a
la libre Belgique
2023
Milo Rau laat schandaalfilm naspelen door acteurs met d
de Standaard
2023
recensie door Charlotte De Somviele
Review: In This ‘120 Days of Sodom,’ Sadism Stands in t
New York Times
2023
Theatre Stap: des acteurs en or
le Soir
2023
la société veut faire disparaître les personnes porteus
le Soir
2023
Milo Rau werkt met acteurs met beperking
de morgen
2023
we doden mensen met een beperking
Knack Focus
2023
Kort interview met Milo Rau door Els Van Steenberghe
"Wij kennen heus wel het verschil tussen theater en rea
VRT Radio2
2023
Radio 2 woonde een stukje repetitie mee en interviewde spelers en Marc Bryssinck.